تاریخچه دستگاه های فتوکپی

تاریخچه دستگاه های فتوکپی

تاریخچه دستگاه های فتوکپی را باید با دقت خاصی بررسی کرد. چرا که این دستگاه ها امروزه جایگاه خاصی را در زندگی ما به خود اختصاص داده اند. در واقع دستگاه های کپی یکی از وسایل ضروری جهت استفاده در مراکز انتشاراتی، دانشگاه ها، مدارس و … به شمار می آیند.

همانطور که می دانید بسیاری از اختراعات بزرگ تاریخ در ابتدا مورد استقبال صنعت و جامعه قرار نگرفته اند. اختراع دستگاه فتوکپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بد نیست بدانید که تاریخچه دستگاه های فتوکپی به موقعی بر می گردد. که چِستر کارلسون کارمند اداره بود. او ناچار بود هر روز تعداد زیادی رونوشت از مدارک و اسناد را تهیه کند. این عمل برای او کاری بس سخت و طاقت فرسا بود. و همین امر موجب شد او تصمیم به اختراع دستگاهی برای کپی اسناد بگیرد.

مخترع دستگاه فتوکپی

چِستر کارلسون سال های متوالی یکسری آزمایش های الکتروفتوگرافی را جهت اختراع خود انجام داد. تا اینکه بالاخره بعد از تلاش در سال ۱۹۳۸ موفق به اختراع خود شد. از اینرو می توان گفت. تاریخچه دستگاه های فتوکپی برای تولید آن ها به همین زمان بر می گردد.

چِستر کارلسون موفق شد اولین دستگاه فتوکپی را به وسیله صفحه «روی» پوشیده شده با سولفور طراحی کند. لازم است بدانید. که شخصی به نام پال سلنی فیزیکدان مجاری تبار مطالعات تئوریک این طرح را به انجام رسانده بود.

جالب است بدانید که طی سال های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۴ اختراع چِستر کارلسون از طرف ۲۰ شرکت بزرگ همچون جنرال الکتریک و IBM به عنوان یک اختراع کم بازده و بی مصرف تشخیص داده شد. و به همین دلیل نتوانست به مرحله تولید انبوه برسد.

بعد از این ماجرا در سال ۱۹۴۴ میلادی مؤسسه «Battle Memorial Institute» پذیرفت تا به کارلسون در تحقیق و توسعه ‌ آن کمک کند. بعد از انجام یکسری تحقیقات، یک شرکت سازنده کاغذ عکس به نام هالوید «Haloid» مجوز بهره ‌برداری از این اختراع را اخذ کرد. به جرات می توان گفت این اقدام شرکت هالوید یک نقطه عطف بزرگی در تکامل و تاریخچه دستگاه های فتوکپی محسوب می شود.

آشنایی با توسعه دستگاه های فتوکپی

بعد از اینکه شرکت هالوید توانست مجوز بهره برداری این اختراع را کسب کند. نام خود را به زیراکس «Xerox» تغییر داد. این شرکت توانست به موفقیت بی نظیری در زمینه فروش هزاران نسخه از دستگاه‌ های تولیدی و تجاری‌ سازی فناوری دست پیدا کند. همین امر باعث شد. زیراکس به نامی شناخته شده و معروف در بین افراد تبدیل شود. در واقع به دلیل فعالیت بی نظیر این شرکت بسیاری از افراد دستگاه فتوکپی را با نام دستگاه زیراکس می شناسند.

شاید ذکر این موضوع خارج از لطف نباشد که اولین دستگاه خودکار فتوکپی در سال ۱۹۵۵ میلادی با عنوان «Copyflo» ساخته شد. در ادامه آشنایی با تاریخچه دستگاه های فتوکپی بهتر است بدانید. که شرکت زیراکس در ابتدا شروع به تولید یکسری دستگاه های کپی کرد. که بسیار کند عمل می کردند. به گونه ای که کاربران برای تهیه یک نسخه کپی مجبور بودند. نزدیک به یک دقیقه منتظر بمانند. از اینرو این نقص در دستگاه کپی به نوعی باعث اتلاف وقت و انرژی می شد.

زیراکس

بعد از گذشت زمان این نقطه ضعف به نوعی برطرف و این نقص دستگاه های فتوکپی مرتفع شد. تا اینکه در سال ۱۹۵۸ میلادی شرکت زیراکس موفق شد مدل «Xerox 914» را روانه بازار کند. این مدل در واقع به عنوان اولین نسخه تجاری تولید و به بازار عرضه شد.

استفاده از این مدل به طور چشمگیری در بین افراد رواج پیدا کرده است. به گونه ای که این مدل طراحی شده توانست منجر به موفقیت مالی شرکت زیراکس شود. لازم به ذکر است که دستگاه های فتوکپی تولید شده از وزن بالایی برخوردار بودند. به گونه ای که فضایی دو برابر یک ماشین لباسشویی امروزی را به خود اختصاص می دادند.

با گذشت زمان شرکت زیراکس به پیشرفت های زیادی دست پیدا کرد. به گونه ای که درآمد آن در عرض سه سال و از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ به بیش از ۲۲ میلیون دلار رسید. موفقیت این شرکت در طی ۲۰ سال و در تولید ۲۴ محصول جدید بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.

این بازار برای همیشه تحت سلطه زیراکس نماند. به طوری که تولید کنندگان جدید دستگاه فتوکپی زیراکس را به عنوان تنها شرکت تولید کننده دستگاه های فتوکپی به چالش کشیدند. این شرکت ها نیز پا به عرصه وجود گذاشتند. با حضور این شرکت ها، می توان گفت یکی از بزرگ ترین مبارزات بازاریابی قرن بیستم شروع شد.

آشنایی با رقبای زیراکس در عرصه تولید

شرکت ریکو را می توان یکی از رقبای اصلی برند زیراکس در سال ۱۹۵۵ دانست. ریکو در اوایل این سال دستگاه فتوکپی RiCopy 101 Diazo را توسعه داد. به طوری که این مدل دستگاه فتوکپی توسعه یافته با استقبال بی نظیری از طرف کاربران مواجه شد. همچنین ریکو در سال ۱۹۷۵ دستگاه فتوکپی RiCopy DT 1200 را تولید و روانه بازار کرد. این گونه بود که ریکو شروع به رقابت با زیراکس کرد.

در دهه های بعد علاوه بر ریکو، شرکت های رقیب بسیاری نیز پا به عرصه وجود گذاشتند. در واقع دهه بعد شاهد تغییرات شگفت انگیزی در دنیای کپی شد. برندهای مختلفی در این دهه پا به عرصه گذاشتند. و خود را با تولید دستگاه های کپی دفتری کوچک، به رخ دیگر رقیبان می کشیدند. برندهایی همچون کانن، کونیکا، شارپ، توشیبا و مینولتا پا به عرصه رقابت و تولید گذاشتند.

با گذشت زمان و پیدا شدن رقبایی که دستگاه های بی کیفیتی را تولید می کنند. جهت حفظ برند زیراکس واژه هایی همچون زیراکس کردن به کپی کردن و دستگاه زیراکس به دستگاه فتوکپی تغییر نام پیدا کردند. با گذشت سال ها به تدریج مدل های جدیدی از دستگاه های فتوکپی روانه بازار شدند. این روند روز به روز سرعت بیشتری به خود گرفت و پیشرفته شد.

نگاهی بر فعالیت امروز برند زیراکس

به جرات می توان گفت امروزه زیراکس یک نام تجاری بسیار تاثیرگذار می باشد که اعتماد بیشتر افراد را به خود جلب کرده است. اما با این وجود، این برند دیگر پیشرو صنعت تولید دستگاه فتوکپی در سراسر جهان نیست. زیرا این برند تمام توجه خود را بر روی تولید دستگاه های فتوکپی متمرکز نکرد و میلیون ها دلار را در زمینه تولید رایانه سرمایه گذاری نمود. به گونه ای که این برند آنچنان به صنعت تولید رایانه اهمیت می داد که توانست در طی سالیان ۱۹۷۵ و ۱۹۸۵ در مقابل نام های تجاری دیگری که تاثیر زیادی بر روی بازار رایانه داشتند، قرار بگیرد. بد نیست بدانید که برندها شامل IBM می شد و این گونه شد که بازار دستگاه های کپی نسبت به گذشته دارای ظاهری متفاوت شد و در انحصار شرکت زیراکس نیست.

 برندهای مختلف تولید کننده دستگاه فتوکپی

بعد از آشنایی با تاریخچه دستگاه فتوکپی، بهتر است نگاهی اجمالی بر برندهای مختلف آن داشته باشیم. از بین برندهای مختلف آن می توان به برند شارپ که یکی از قدیمی ترین برندهای تولیدی دستگاه فتوکپی است اشاره کرد. این برند معتبر که یک شرکت ژاپنی می باشد. از سال ۱۹۷۲ پا به عرصه وجود گذاشته است. مدل های مختلف این برند از مزایا و قابلیت های بالایی برخوردار هستند.

کونیکا مینولتا

کونیکا مینولتا، دومین برند دستگاه فتوکپی است. این برند دارای اصالت ژاپنی می باشد. بد نیست بدانید که عمده مشتریان این برند دستگاه های فتوکپی متقاضیان، افراد و شرکت های انگلیسی هستند. دستگاه های فتوکپی برند کونیکا مینولتا دارای قابلیت های خاصی هستند. از جمله می توان به عملکرد دستگاه تحت پلتفروم بیزاب اشاره نمود. این قابلیت این امکان را برای کاربران به وجود می آورد که نیازی به یادگیری تکنولوژی جدید با تغییر دستگاه نداشته باشند.

از دیگر برندهای معروف دستگاه های فتوکپی برند ریکو است. که در آشنایی با تاریخچه دستگاه های فتوکپی نیز با آن آشنا شدیم. لازم به ذکر است که این برند در کشور انگلیس قرار دارد. یکی از مزیت های خاص دستگاه های فتوکپی تولیدی این برند، قیمت پایین محصولات آن است. این در حالی است که دستگاه های کپی این برند معتبر، از نظر کیفیت و کارایی با سایر برندها برابری می کنند. بنابراین کاربران به راحتی می توانند. دستگاه های با کیفیت بالایی را با یک قیمت مناسب از این برند خریداری کنند.

کانون

کانون یکی از مشهورترین برندهای دستگاه فتوکپی می باشد. این برند ژاپنی به صورت تخصصی در زمینه تولید پرینتر، دستگاه کپی، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری دارای فعالیت است. این برند از ویژگی های خلاقانه ای جهت تولید بهره می برد. در واقع در محصولات تولیدی این مدل دستگاه فتوکپی، می توان شاهد وجود نوآوری در طراحی و کاربری آن ها از گذشته تا کنون بود. محصولات این برند معتبر روز به روز در حال توسعه و گسترش هستند. از اینرو با انتخاب این برند به راحتی می توانید. دستگاه های فتوکپی به روز و مدرن را متناسب با فضای کاری خود انتخاب وخریداری کنید.

شارپ

شارپ نیز یکی دیگر از برندهای معتبر می باشد که در سال ۱۹۱۲ و توسط شخصی به نام تاکوجی هایاکاوا در ژاپن تأسیس شده است. بد نیست بدانید که نام این برند از یک مداد مکانیکی گرفته شده است، که یکی از اختراعات اولیه بنیان‌گذار آن توکوجی هایاکاوا می باشد. یکی از افتخارات این برند معتبر این است که برای سال های متوالی توانسته عنوان بزرگ‌ ترین شرکت تأمین‌ کننده محصولات کپی و اداری را به خود اختصاص دهد.

این شرکت دارای فعالیت گسترده ای است به گونه ای که امروزه توانسته گستره وسیعی از محصولاتی مانند دستگاه‌های کپی، نمایشگر، مدار مجتمع، لوازم خانگی و فاکس را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت تولید کند. از دیگر افتخارات این برند بزرگ و با سابقه مالکیت ۶۴ کارخانه تولیدی در۳۰ کشور جهان می باشد. شرکت شارپ دارای پیشرفت بسیار چشمگیری در طی سالیان متمادی بوده به طوری که طبق آخرین آمارها درآمد آن در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۰۵۰/۲ تریلیون رسیده است.

بنابراین به جرات می توان گفت تمامی محصولات تولیدی این شرکت معتبر و بزرگ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با خرید از این شرکت معتبر دیگر هیچ گونه نگرانی در رابطه با کیفیت محصولات نخواهید داشت. چرا که نام این برند خود حاکی از اطمینان و کیفیت بالای محصولات است.

اچ پی

اچ پی نیز از آخرین برندهای تولیدی دستگاه فتوکپی به شمار می آید. این شرکت علاوه بر تولید دستگاه های فتوکپی به تولید پرینتر و اسکنر نیز می پردازد. تمامی محصولات این برند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که برند اچ پی در سال های اخیر بیشترین توجه خود را بر روی لوازم دیگری همچون فلش مموری، لپ تاپ، نوت بوک و … متمرکز کرده است.

جمع بندی تاریخچه دستگاه فتوکپی

نگاهی بر تاریخچه دستگاه فتوکپی نشان می دهد. که دستگاه های فتوکپی در طول سالیان، دچار تغییرات اصولی و به روزی بوده است. از اینرو برندهای مختلف در زمینه تولید این دستگاه پا به عرصه رقابت گذاشتند. با توجه به اینکه حتی اگر به صورت حرفه ای با این دستگاه کار نکنید، همه نیاز به آشنایی با کارکرد اولیه و ابتدایی آن خواهیم داشت. بنابراین لازم است با برندهای مختلف آن آشنایی لازم را داشته باشید. تا بتوانید یک دستگاه متناسب با محیط کاری خود را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری در:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب

سوالی دارید؟

برای آگاهی از راه های ارتباط با ما، بر روی دکمه زیر کلیک کنید

مطالب جدید ...

در خبرنامه ما عضو شوید