چاپ چیست وچه فرایندی راطی کرده است

چاپ چیست وچه فرایندی راطی کرده است

تعریف چاپ

                                                                                      

در بحث تعریف چاپ ما اینگونه بیان میکنیم که چاپ فرآیندی است که توسط آن نقش یا اثری را بر روی سطحی ایجاد و تکثیر می نمائیم که این سطح می تواند کاغذ- مقوا- سلفون- پلاستیک و … باشد. واژهٔ چاپ و صورت قدیمیتر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت بهعنوان مترادف آن به کار رفته است. چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقشهای دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط ها، تصویرها، و… به وسیلهٔ انداختن اثر این نقش ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته میشود.

در تعریف چاپ به تعاریف دیگری نیز بر میخوریم مثلا، چاپ مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار مانند کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل کند. چاپ بر روی کاغذ شناخته شده ترین کار چاپی است.امروزه با پیشرفت تکنیک های چاپ این عمل روی مواد سلولزی، نایلونی، پارچه ای، چرمی، مواد شیمیای، فلزی، شیشهای با اشکال صاف یا ناهموار، مقعر یا محدب و … صورت میگیرد.

چاپخانه نیز در لغت به معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه خانه بهعنوان مترادف آن بهکار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیا از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام میگیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرآیند انبوه صنعتی در نظر گرفته می شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت های اداری و حکومتی را شامل می شود.

www.copyir.com

معرفی انواع چاپ دستی و ماشینی(قسمت دوم)

www.copyir.com

تامپو

این شیوه چاپ در گروه چاپ های گود قرار می گیرد. این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ می باشد. از ویژگی های این شیوه امکان چاپ، روی مواد مختلف و متنوع هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هندسی آنها می باشد به طوری که با این روش می توان بر روی سطح صاف، منحنی، گرد، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند.

www.copyir.com

افست روی فلز

معمولا وقتی حرف از چاپ افست به میان می آید افراد ذهنشان به سمت چاپ بر روی کاغذ میرود، اما با این سیستم چاپ که یکی از با کیفیت ترین سیستم های چاپ محسوب می شود می توان کار چاپ را بر روی جنس های متنوع دیگری جز کاغذ و مقوا چاپ کرد که از این مواد میتوان از فلز نام برد، مانند آنچه شما بر روی قوطی های کنسرو، رب و …… میبینید. این نوع چاپ از نوع افست روی فلز میباشد. این نکته قابل ذکر است که ماشين چاپ حلب نيز داراي ساختاري همانند ماشين‌هاي افست چاپ ورقي است، با ‌اين ‌تفاوت كه حركت ورق فلزي به صورت مستقيم است و سيلندرها روي آن ميچرخند.

مخمل

همه ما پارچه های مخملی را، در گوشه و کنار دیده ایم و بعضی نیز نوشته ها و نقوش مخمل پاش شده را همچون پرچم رومیزی از نظر گذرانده ایم اما کمتر به نوع چاپ آن توجه کرده ایم. چاپ مخمل یا فلوک در واقع فرآیند مخمل پاشی یا جیر سازی فرو بردن پودرهایی در طول و سطح مقطع متفاوت، در سطوح چسب کاری است. این نوع چاپ به طراحان و شرکت های تبلیغاتی امکانات متنوع و جالبی می دهد تا دست به کارهای بکر و خلاقانه بزنند.

www.copyir.com

لترپرس

یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰عمده‌ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش‌های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لتر پرس شد. در واقع کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه چاپ به کار گرفته می شود. هرچند نسل ماشین های ملخی رو به انقراص است اما هنوز کارهایی با استفاده از ماشین های ملخی انجام می شود که میتوان به موارد مانند کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. اشاره کرد که با به کارگیری ماشین چاپ ملخی و استفاده از حروف سربی، کلیشه های فلزی و قالب های برش انجام می شود.

www.copyir.com

انواع چاپ دیجیتال براساس ابعاد سطح چاپی

انواع چاپ دیجیتال را می توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:

1-چاپ دیجیتال فرمت متوسط(Medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3یعنی 33×48 سانتی متر خواهد بود.چاپ دیجیتال در این ابعاد،به شیوه های لیزری(تونری)،جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمده ای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت،بروشور،کاتالوگ،لفاف های بسته بندی،لیبل،عکس،چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در بر می گیرد.

www.copyir.com

2- چاپ دیجیتال فرمت بزرگ(Large Format): ابعاد چاپ در این دسته از A3تا عرض 150 سانتی متر را شامل می شود که مانند چاپ های فرمت متوسط،به شیوه های دیجیتال لیزری(تونری)،جوهرافشان یا نوری انجام می شود.مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتی متر و اغلب برای مصارف فضای داخلی(Indoor) به کار می رود.

3- چاپ دیجیتال فرمت عریض(Wide Format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتی متر تا عرض 500 سانتی متر را شامل می شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد،این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز(Outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.

انواع روش های چاپ دیجیتال

شیوه های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است.اما به طور کلی انواع روش های چاپ دیجیتال براساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آنها،به گروه های اصلی زیر تقسیم می شوند:

1-   روش جوهرافشان:در مجموعه روش های چاپ دیجیتال،شیوهجوهرافشانآشناترین و باکیفیت ترین این شیوه ها به شمار می رود.ماشین آلات این شیوه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض 5 متر را شامل می شوند.نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب های مایع به طور مستقیم روی کاغذ می نشاند.از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب به طور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می یابد، این روش به عنوان اصیل ترین روش چاپ دیجیتال-تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است-محسوب می شود.نازل رنگ پاش این دستگاه به طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می کند درنتیجه عوامل تاثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی،نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می یابد.به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوه های چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آنها تاثیرگذار است-مانند محمل چاپی،تعادل آب و مرکب و….-قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مدنظر است.از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است،امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاه های دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیش بینی می کنند.مهم ترین فن آوری های چاپ دیجیتال جوهرافشان،سیستم های پیوسته(Continues tone) و سیستم های جوهرافشان با پاشش مرکب براساس تقاضا(Drop on Demand) است.

www.copyir.com

2-   روش الکتروفتوگرافی:در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری(تونر)یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می شود.

روش تونری:اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر،تشکیل تصویر به وسیله مرکب های پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ،شکل می گیرد.این مراحل را می تواند در 5 بخش تصویرنگاری،مرکبزنی،انتقالتونر،تثبیتتونر و پاکسازی درام،خلاصه کرد.

سیستم های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستم های جوهرافشان،تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند ایجاد کنند.اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا،مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط(Medium Format) به شمار می آید.این دستگاه ها در ترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاه های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده اند.

www.copyir.com

روش دیجیتال مرکبی:این شیوه که به جای پودر رنگ(تونر) از مرکب های رنگی استفاده می کند،برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد.خروجی این دستگاه ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه ها باعث شده است که از گستردگی سیستم های تونری برخوردار نباشند.این تکنولوژی سال ها،تنها در اختیار کمپانی Indigoقرار داشت پس از آن فعالیت های بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که ازSRA3بالاتر نرفته است از دیگر مزایای منحصر به فرد این پرینترها می توان به امکان استفاده از رنگ های اسپات(Spot) به صورت کانال های رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FIاشاره کرد.

3-روش دیجیتال نوری یا پرتوی: از دیگرشیوه های پرکاربرد چاپ دیجیتال،چاپ نوری است.در این روش تصویر موردنظر را از طریق تابش شعاع های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور-مشابه کاغذ عکاسی-ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور،تثبیت می نمایند.دستگاه های این شیوه که به Photo Labمعروفند در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی بسیار بالایی برخوردارند.در این شیوه سرمایه گذای اولیه-شامل هزینه دستگاه،بالا بوده ولی هزینه چاپ به نسبت کیفیت بسیار خوب آن مناسب است.هم اکنون دستگاه های نوری با کیفیتی در ابعاد بسیار بزرگ ورقی 150×150 سانتی متر و نیز رول به عرض 90 سانتی متر تولید شده است.از مشکلات اصلی این دستگاه ها دو مرحله ای بودن چاپ و ظهور است که در دستگاه های امروزی به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می شود.داروهای ظهور نیز همانند شیوه های چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار تعویض شود.

Wwww.copyir.com

4-روش چاپ(Direct Imaging): به ماشین هایی اطلاق می شود که محمل چاپی در درون آنها ایجاد شده و از جانب شرکت های پرس تک و هایدلبرگ به آنها نام DIنهاده شده است.این ماشین ها در واقع چاپگرهایافستی هستند که سیستم تهیه پلیت در دل آنها جاسازی شده است.سیستم تهیه پلیت در این چاپگرها درست مشابه تهیه پلیت در پیش از چاپ افست به روش دیجیتال(کامپیوتر به پلیت) است.کلیه عملیات چاپ در این دستگاه ها به صورت اتوماتیک انجام شده و تنها از طریق کامپیوتر راهبری می شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است.به دلیل وجود همین واسطه تصویری،استفاده از این روش برای چاپ هایی با تیراژ کم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تک برگ-برخلاف سایر روش های چاپ دیجیتال-کاملا غیراقتصادیاست.در این شیوه همچون روش های قبلی نمی توان از قابلیت های منحصر به فرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد-محمل چاپی ثابتی مانند پلیت برای کل سفارش وجود دارد-در عین حال امکان استفاده از کاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد.

5-روش حرارتی(Thermal): در این شیوه که از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود،حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریس های حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس،ایجاد رنگ و تصویر می کند.استفاده از این شیوه دردستگاه های کوچک تک رنگ مرسوم است که متداول ترین آنها دستگاه های فکس می باشند.گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش های نوین روز به روز رو به کاهش است.

6-روش تصعید رنگ(Dye-Sublimation): این شیوه که از کیفیت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است.در این دستگاه ها مواد رنگی بر روی سلفون هایی قرار دارد که پرتوهای گوناگون مانند لیزر و یا ماتریس های حرارتی،رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می کند.کیفیت چاپی مطلوب این شیوه،استفاده از آن را در لابراتورهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول کرده است.ابعاد چاپی به طور معمول کوچک است و اگر چه قیمت های اولیه این دستگاه ها بالا نیست ولی هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی-سلفون های رنگی گران قیمت-بالا است.در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز،در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است.

7-مارکرهای لیزری: از شیوه های چاپ دیجیتال که بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات مختلف دارد،دستگاه های مارکر لیزری است.این دستگاه ها به دلیل استفاده کاربردی که برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات،روزبه روز کاربرد بیشتر در صنایع می یابند.درمارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت،تصویر را بر روی سطح مورد نظر ایجاد می کند.این دستگاه ها از سرعت بالایی برخوردار بوده و هزینه سرمایه گذاری اولیه بالایی را طلب می کنند.

                                                                                                                                                                                                                         

اشتراک گذاری در:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در مطالب

سوالی دارید؟

برای آگاهی از راه های ارتباط با ما، بر روی دکمه زیر کلیک کنید

مطالب جدید ...

در خبرنامه ما عضو شوید